Li
Číst více
Obrazy z cyklu Li: Dynamické struktury (2018 – 2020) zachycují běžné jevy v přírodě, které se vyznačují zřetelně rozpoznatelným vzorem či strukturou a zároveň určitou mírou chaosu. Často je míjíme bez povšimnutí jako samozřejmost.
Už v době studií biologie jsem pod mikroskopem vnímala propojení řádu a estetiky v organizaci buněk v pletivech apod. Postupně jsem si uvědomila, že stejné principy se v přírodě uplatňují bez ohledu na měřítko. Větvení žilnatiny, proudnice v potoce, meandrující řeka z ptačí perspektivy, struktura ledu a námraza na okně, vlny na vodě i písečné duny, vše podléhá určitému rytmu a v konkrétním okamžiku vytváří jedinečný obraz.
Až nedávno jsem zjistila, že v čínské kultuře pro tento jev už po staletí existuje výraz Li, pro který čeština ani jiné evropské jazyky nemají přesný ekvivalent. Volně se dá přeložit nejspíš jako dynamická struktura či forma. Je to vzorec, blížící se ideální pravidelnosti či symetrii, a současně vlivem působení konkrétních sil okolí vždy jedinečný. Stejný princip se uplatňuje i v materiálech vyrobených člověkem vlivem působení stejných fyzikálních sil, např. síť trhlin v asfaltu, praskliny v glazuře, zpuchření gumy apod.
Cyklus Li se zaměřuje na běžné jevy, které díky své nenápadnosti, pomíjivosti či malému měřítku většinou unikají naší pozornosti. Tradiční monochromatická technika kyanotypie umožňuje zvýraznit pravidelnost struktury a případně změnit měřítko.
















